Osiem śniadań pod lupą dietetyczek z Poznania. Bułka z masłem!

Zapytałam znajomych, co jedzą na śniadanie, spisałam to, sfotografowałam i poprosiłam o ocenę dwie poznańskie dietetyczki - Dorotę Łapę z Orkiszowego Pola i Ewa Kaczmarek ze Szpitala Klinicznego Przemienia Pańskiego. Niektórzy bardzo się zdziwili... 
 
Bułka z masłem i szynką. Synonim dobrobytu
Kromka chleba, pół łyżeczki masła, dwa plastry szynki wiejskiej.
Ewa Kaczmarek, dietetyk, psychodietetyk: - Tradycyjne śniadanie, które zapewne dominuje w sporej część domów. Przetworzoną wędlinę z widocznym tłuszczem, warto byłoby zamienić np. na plaster pieczonej piersi z indyka, wykonany samodzielnie pasztet np. z królika, pastę np. z twarogu, awokado, czerwonej soczewicy czy jajka itd. Zdecydowanie brakuje warzyw, które nie tylko znacznie wzbogaciłoby wartość tego śniadania ale także dałoby lepszy efekt wizualny.

Jaglana na słodko. Śniadanie dla łasuchów!
Pół szklanki kaszy jaglanej, łyżeczka masła, trochę soli, owoce, miód, orzechy.
Mgr Dorota Łapa, dietetyczka: - Dobry wybór, zwłaszcza dla "słodyczożerców". Zamiast bananów użyłabym jednak tu samych jabłek. Banany wychładzają organizm. Nie są wskazane w przypadku przeziębień, bo mamy po nich jeszcze większy katar i kaszel. Poza tym banany nie rosną w naszym klimacie, więc muszą być konserwowane. Plus za orzechy. To wspaniałe źródło energii!
 
Jajka sadzone na maśle. Sycące, ale tuczące
Dwa duże jajka, łyżka masła, pół bułki z ziarnami.
Mgr Dorota Łapa, dietetyczka: - Takie śniadanie jest na pewno sycące, i odżywcze (spora porcja białka). Ale nie należy do lekkostrawnych. Pytanie też, czy na talerzu muszą być aż dwa jajka? Jedno z nich można z powodzeniem zastąpić np. kawałkiem pasztetu z soczewicy. Poza tym: po co tu tyle masła?

Tortilla pszenna z humusem. Zrób to sobie do pracy!
Tortilla, dwie łyżki humusu własnej roboty, łyżka oleju lnianego.Mgr Ewa Kaczmarek, dietetyk, psychodietetyk: - Smaczne i atrakcyjne śniadanie, które bez problemu można zabrać do pracy czy szkoły. Doskonała alternatywa dla osób znudzonych codziennymi, tradycyjnymi kanapkami. Humus to doskonałe źródło białka roślinnego, błonnika pokarmowego oraz składników mineralnych m.in. potasu czy żelaza. Można go przygotować w różnych odmianach, dodając np. natkę pietruszki czy suszone pomidory. Olej lniany to źródło kwasów tłuszczowych omega-3. Robiąc tego typu śniadanie warto zamienić gotowe, pszenne tortille na samodzielnie wykonane, cienkie naleśniki używając do tego np. mąkę graham. 

Owsianka z jabłkiem. Dobry wybór!
Szklanka płatków owsianych, jabłko, cynamon.
Mgr Ewa Kaczmarek, dietetyk, psychodietetyk: - Śniadanie w postaci owsianki to dla mnie numer jeden. Płatki owsiane są smaczne, niedrogie, łatwe w przygotowaniu, a przede wszystkim mają wiele korzyści zdrowotnych. Chronią nas przed miażdżycą oraz otyłością, szybko zaspokajają głód. Zawierają rozpuszczalne frakcje błonnika w postaci beta-glukanu, które wpływają na obniżenie cholesterolu. Są źródłem wielu witamin, składników mineralnych oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Mleko wzbogaca danie w sporą dawkę wapnia. Alergicy mogą zamienić mleko krowie na mleko roślinne. Prażone jabłka nadają owsiance słodki smak, a cynamon prócz walorów smakowych m.in. poprawia procesy trawienne. Owsianka zapewnia sporą dawkę energii na początek każdego dnia.
Kanapka z serem - tradycja króluje!
Dwie kromki białego chleba, dwa plastry sera gouda, 1/4 papryki, trochę natki, jajko na miękko, pół kiwi
Mgr Dorota Łapa, dietetyczka: - Żółty ser jest bogaty w wapń i tłuszcze nasycone. To produkt bardzo odżywczy, pod warunkiem, że jest to prawdziwy ser gouda przygotowany w prawidłowym procesie fermentacji, a nie ser "seropodobny". Po co jeszcze jajko? Wprawdzie daje uczucie sytości, ale mamy już na talerzu porcję białka w postaci sera. Minus? Białe pieczywo. Jest wprawdzie lekkostrawne ze względu na niewielka ilość błonnika, ale z tego powodu nie dostarcza wielu składników odżywczych. No, i zawiera gluten.Kiwi ewentualnie zjadłabym na drugie śniadania, a tu dodałabym więcej warzyw.
 
Bułka z miodem. Zamiast drożdżówki
Pół bułki wieloziarnistej, pół łyżeczki masła , miód, banany, jabłka, orzechy.
Ewa Kaczmarek, dietetyk, psychodietetyk: - Proste i szybkie do wykonania śniadanie. Pełnoziarniste pieczywo to doskonały zamiennik białych, przetworzonych bułek. Masło? Ok, ale na tej kanapce jest go trochę za dużo. Masło to tłuszcz łatwostrawny, zawiera witaminy A, D i E ale także znaczne ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, dlatego nie powinniśmy spożywać go w nadmiernych ilościach. Miód wykazuje działanie bakteriobójcze oraz wzmacniające organizm. Jest zalecany, jednak w umiarkowanych ilościach ze względu na wysoką zawartość cukrów prostych. Owoce dostarczają wiele witamin i składników mineralnych. Orzechy stanowią doskonałe uzupełnienie tego śniadanie w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Kasza z warzywami. Śniadanie na piątkę!
Pół szklanki kaszy jaglanej, łyżeczka masła, trochę soli, sos: dwie marchewki, 1/4 selera, pietruszka, mała cebula, pasta z pomidorów, zioła do smaku
Mgr Dorota Łapa, dietetyczka: - Takie śniadanie to dobre źródło pełnowartościowych i lekkostrawnych węglowodanów. Ma niski indeks glikemiczny, nie zawiera glutenu. Zboża podnoszą odporność, świetnie działają wzmacniająco. Poza tym to "ciepła" wersja porannego posiłku. Po takim daniu nasz organizm dostaje sporą porcję dobrej energii, lepiej działa, lepiej pracuje. To śniadanie na piątkę!
Sylwia Sałwacka
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Zamknij