Dieta. 8 najgorszych śniadań z bestsellerów kucharskich. Oceniają eksperci!

Śniadania, które polecają w swoich książkach Jamie Oliver, Gwyneth Paltrow, czy Nigella Lawson nie są często warte funta kłaków. Krwawa Mary przed obiadem? Litości ...

Śniadanie, czyli dobry start

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Stawia na nogi, zaspokaja pierwszy głód - po nocy nasz przewód pokarmowy jest zregenerowany i działa na zwiększonych obrotach. Już nigdy potem w ciągu dnia nie ma takiego powera. Dlatego jedzmy śniadania! Pomysłów na nie są tysiące, choć jak pokazuje życie nie wszystkie są trafione. Oto osiem najgorszych śniadań, jakie znaleźliśmy w znanych książkach kucharskich.

Propozycje oceniają ekspertki: prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska z Katedry Technologii Żywienia Człowieka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Pancakes z syropem klonowym i bekonem

To typowe amarykańskie śniadanie. Przepisy na pancakes znajdziemy m.in. w "Córeczce tatusia" Gwyneth Paltrow ("Słynne amerykańskie naleśniki Bruce`a Paltrowa" z syropem klonowym) i "Lubię gotować" Jamiego Olivera. Sophie Dahl w "Na każdą porę. Rok w przepisach" proponuje zdrowszą wersję tych naleśników: z mąki orkiszowej i serka. Natomiast przepis na najbardziej dekadenckie pancakes - z masłem, bekonem i masą syropu klonowego - znalazłam w bestsellerze "Nigella gryzie" Nigelli Lawson. Jest tu więcej takich kwiatków np. szynka gotowana w coca-coli i zupa na coli (w której gotowała się szynka).

Pancakes z syropem klonowym z "Nigella gryzie". Dwie łyżki masła, 225 gram mąki, dwie czubate łyżeczki proszku do pieczenia, 1 łyżeczka cukru, szczypta soli, 300 mln mleka, 2 jajka, 10 plastrów bekonu lub włoskiego boczku Pancetta, 1-2 łyżeczki oleju roślinnego do podsmażenia bekonu, masło do smażenia pancakes. Syrop klonowy lub syrop cukrowy. Do jednej miski wrzuć mąkę, proszek, cukier, i sól. Wymieszaj. Do drugiej wbij jajka, wlej mleko, i rozpuszczone przestudzone masło. Połącz składniki płynne z suchymi. Podsmaż bekon na chrupko i na osobnej patelni upiecz placuszki. Na zdjęciu tego nie widać, ale w oryginale to danie tonie w syropie klonowym.

Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: - Kaloryczny, ciężkostrawny posiłek. Bardzo niezdrowy ze względu na użycie dużej ilości masła i podsmażanego na oleju bekonu. Zastosowana mąka, zapewne biała, charakteryzuje się niską zawartością składników mineralnych i błonnika, a proszek do pieczenia niszczy (rozkłada) i tak już niski poziom witamin z grupy B. Jest to bardzo słodka potrawa, bo syrop klonowy zawiera ok. 66 proc. cukru, a jego indeks glikemiczny wynosi 68, czyli bardzo dużo. Naszą uwagę zwraca też całkowity brak warzyw na talerzu. Jest źle ...

Muffiny

Ulala. "Jagodowe muffinki Blythe" - z całej kostki masła - poleca na śniadanie w  "Córeczce tatusia" Gwyneth Paltrow.  A Nigella Lawson swoje pomarańczowe muffinki reklamuje jako "doskonałą alternatywę dla płatków zbożowych" (przepis poniżej ). To jakże słodkie śniadanie doczekało się też zdrowszych wersji - m.in. "Jabłkowych muffinek z kruszonką" (Paltrow), czy "Muffinek bananowo-orzechowych" z mąki orkiszowej (Sophie Dahl)

 

Składniki: 75 gram rozpuszczonego masła, 250 gram mąki, 25 mielonych migdałów, 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej, 75 gram cukru, skórka z 1 pomarańczy, 100 mln soku pomarańczowego, 100 mln mleka, 1 jajko. Płynne składniki  dodaj do suchych, i delikatnie, krótko wymieszaj widelcem (ciasto ma być grudkowate). Piecz w piekarniku przez 20 minut.

Prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: -  Muffiny to nic innego, jak pieczywo cukiernicze: słodkie, bardzo kaloryczne, mało wartościowe. Nie dostarcza błonnika, witamin i naturalnych fitozwiązków występujących w warzywach czy owocach, tak bardzo potrzebnych do życia. Czy nie lepiej zjeść na śniadanie dobre pieczywo, chudą wędlinę, jajko lub ser?

Krwawa Mary

To jedyne wytrawne "śniadanie" w zestawie. I to jakie! Dosłownie i w przenośni - ścina z nóg. Między wierszami można wyczytać, że to klin na kaca lub chandrę. Never mind ... "Nigella Gryzie", Nigella Lawson.

 

Składniki: 300 mln wódki z chili, 600 mln schłodzonego soku pomidorowego, sok z ćwiartki cytryny, kilka szczypt soli selerowej, kilka kropli sosu Worcestershire, gruba sól morska, łodyga selera naciowego. Wlej składniki do dzbanka i wymieszaj za pomocą łodygi selera.

Prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: - Wódka z chili, a więc wysoko procentowy napój spirytusowy na śniadanie? To po prostu niedopuszczalne. A szkoda, bo sok pomidorowy jest świetnym źródłem potasu i podobnie, jak cytryna zawiera witaminę C. Mały plus za seler naciowy i natkę.

Ciastka duńskie

Przepis na drożdżówkę z kremem z pomarańczy znalazłam w serii "Kuchnia domowa. Śniadania" Le Cordon Bleu, jednej z najsłynniejszych szkół kucharskich. Jest tu też panna cotta z granitą, którą autorzy reklamują jako "śniadanie gwarantujące rześkość każdego ranka".

 

Prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: - Ciastka na śniadaniem, czyli znów cukier i biała mąka. Beznajdziejny pomysł. Powtarzamy jeszcze raz: podstawą zdrowego śniadania jest pieczywo pełnoziarniste lub z dodatkiem ziaren. Spożywanie takiego pieczywa zapewnia większą podaż i wchłanianie witamin z grupy B, magnezu, cynku i stanowi źródło błonnika pokarmowego. Zamiast przetworzonego, słodkiego owocowego kremu - proponujemy surowe owoce. Poza tym koniecznie trzeba uzupełnić to śniadanie w źródło wapnia i białka: mleko czy biały ser.
Francuskie grzanki z chałki

"Pain perdu z malinami i ricottą" znajdziemy między innymi w książce  "Dania w pięć minut" Gordona Ramsay`a. Ramsay poleca francuskie tosty na deser. Gwyneth Paltrow grzanki z chałki je na śniadanie, obiad i kolacje (przepis poniżej).

 

Składniki: laska wanilii lub łyżeczka waniliowego ekstraktu, 2 duże jaja od kur z chowu na walnym wybiegu,  240 mln mleka,  8 kromek chałki lub brioszki, 2 łyżki  masła niesolonego, łyżeczka cukru, banan, cukier puder do posypania, oryginalny syrop klonowy Vermont Maple Syrup.  Miąższ wanilii wkładam do miski, zalewam łyżeczką gorącej wody, i mieszam, wbijamy jajka, roztrzepujemy z wodą i wanilii, wlewamy mleko i mieszkam. Kromki chałki zanurzamy w jajkach i obtaczamy z obu stron. Na dużej patelni roztapiamy masło, układamy luźno tyle kromek, ile się zmieści, posypujemy każdą kromką niewielką ilością cukru kryształu, smażymy 2 minuty, aż spód zarumienię się, a panierka stanie się chrupka, obracamy na drugą stronę i smażymy kolejne 2 minuty. Grzanki przekładamy na półmisek i smażymy kolejną partię. Posypujemy cukrem pudrem, i podajemy z bananami i dużą ilością syropu klonowego.

Prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: - Fatalny wybór! Chałka to pieczywo cukiernicze, do którego wypieku używa się białej mąki, cukru i tłuszczu. Cukier gra tu zresztą pierwsze skrzypce - autorka dodaje go do obsmażania grzanek i do ich dekorowania. Gotowe grzanki polewa dodatkowo syropem klonowym, czyli znów cukrem. To na pewno nie jest zdrowy i zbilansowany posiłek. Jedynym plusem jest tu banan. Banany zawierającymi inulinę, czyli formę błonnika pokarmowego oraz witaminy i składniki mineralne. Są sycące i energetyczne. Zawierają też aminokwas tryptofan, dzięki któremu w naszym organizmie wytwarza się hormon szczęścia: serotonina. No, ale to za mało by uznać ten posiłek za dobry.

Francuski tost z bananem i jagodami

To z kolei propozycja na francuskie tosty Jamiego Olivera z książki "Moje obiady" (przepis poniżej). Teraz autor bardziej dba o to, co je. Jest fanem zdrowej kuchni. Fanom słodkich śniadań polecamy nieco zdrowszą wersję tego śniadania - francuskie tosty orkiszowe z sosem z borówek i jeżyn ( "Na każdą porę. Rok w przepisach", Sophie Dahl).

 

Składniki: dwa kawałki chleba tostowego, 2 jajka, masło, miód lub cukier puder, śmietana, owoce: banany, jeżyny, borówki, jagody. W misce ubij jajka z dodatkiem cukru pudru i zamocz w nich kromki, przełóż owocami i usmaż na małej ilości masła na średnio rozgrzanej patelni. Posyp cukrem pudrem i podawaj z odrobiną śmietany.

W proponowanym śniadaniu brakuje razowego pieczywa będącego źródłem węglowodanów złożonych w tym błonnika pokarmowego (celuloza, lignina, hemicelulozy, pektyny i inne związki). Substancje należące do błonnika pokarmowego nie wnoszą wartości energetycznej, ale pobudzają ruchy perystaltyczne jelit, co zapobiega zaparciom. Błonnik działa jednocześnie sycąco. W śniadaniu brakuje też warzyw ? najlepiej w postaci surowej. W śniadaniu jest zaproponowane pełnowartościowe białko zwierzęce - jajko ? to jest plus propozycji, jednak z racji że jest to opcja ?na słodko? rekomenduje się spożycie przedstawionej propozycji jako formę drugiego śniadania
rof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: Szkoda, że autor nie użył wartościowego razowego pieczywa. Błonnik pokarmowy pobudza ruchy perystaltyczne jelit, co zapobiega zaparciom i  działa sycąco. Plusem są owoce i białko zwierzęce - w postaci jajka. Od święta (lub od biedy) polecamy to jako formę drugiego śniadania

Prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: - Znów cukier i białe pieczywo! Szkoda, bo błonnik pokarmowy zawarty w pieczywie razowym pobudza ruchy perystaltyczne jelit i zapobiega zaparciom. Działa sycąco. Poza tym? Są tu świeże owoce, a do grzanek użyto jajek -  pełnowartościowego białka zwierzęcego. Jest też miód. Od święta możemy możemy uznać, że to propozycja na drugie śniadanie.

Francuskie grzanki z chałki. Składniki: Laska wanilii lub łyżeczka waniliowego ekstraktu, 2 duże jaja od kur z chowu na walnym wybiegu,  240 mln mleka,  8 kromek chałki lub brioszki, 2 łyżki  masła niesolonego, Łyżeczka cukru, banan, cukier puder do posypania, oryginalny syrop klonowy Vermont Maple Syrup

Gofry z masłem

Kolejne nic nie warte śniadanie z serii Le Cordon Bleu "Kuchnia domowa. Śniadania".

 

Składniki: 250 gram mąki, łyżka miałkiego cukru, 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia, 1/2 łyżeczki soli, 375 mln mleka lub maślanki, 30 gram masła, 2 jajka. Dodatki: ubite masło, miód, syrop klonowy. Mąkę, cukier, proszek do pieczenia, i sól przesiać  do miski, w drugiej miejsce połączyć mleko, masło, i jajkami. Stopniowo dodawać do suchych składników i połączyć w całość. Rozgrzać gofrownicę, natłuścić, i upiec gofry. Podawać z ubitym masłem i miodem lub syropem klonowym.

Prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: - Gofry absolutnie nie nadają się na śniadanie. Są formą deseru czy słodkiej przekąski, bo w ich skład wchodzi dużo cukrów, w tym sacharozy. To na pewno nie jest dobry pomysł na początek dnia. Ponadto w przepisie jest bardzo dużo soli. Sól kuchenną - jeśli już koniecznie musimy jej użyć - lepiej zastąpić solą niskosodową. Jedyną zaletą tego śniadania jest to, że jest serwowane na ciepło.

Tosty z truskawkami i mascarpone

Przepis opisany jako - "pyszne śniadanko!" - pochodzi z książki Marty Grycan "Kuchnia Haute Couture". Kiedy pozycja ukazała się na rynku Marta Grycan była gwiazdą telewizji TLC i gospodynią show pod nazwą "Polski Turniej Wypieków". "To osoba, która zawsze ma "pod ręką masło i mascarpone".

Składniki: pieczywo tostowe, masło, mascarpone, świeże truskawki, brązowy cukier. Pieczywo tostowe smarujemy masłem i pieczemy w tosterze. Smarujemy mascarpone, dekorujemy truskawkami, posypujemy cukrem i podajemy z gorącą czekoladą (w oryginale z bitą śmietaną - red).

Prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska: - Strasznie miażdżycogenne. Jedyną zaletą tego posiłku są świeże truskawki i ewentualnie mleczny napój czekoladowy. Wadą - wiadomo, kaloryczne, jasne pieczywo tostowe, które zawiera niewiele witamin i składników mineralnych, a także serek mascarpone.

Mascarpone posiada cenne białko zwierzęce, ale ma też sporo tłuszczu bogatego w cholesterol. A przecież w tym śniadaniu jest już i masło, i śmietana, i mleczna czekolada ... Cholesterolowa bomba.

Nasze ekspertki: prof. Ewa Flaczyk i dr Joanna Kobus-Cisowska pracują w Katedrze Technologii Żywienia Człowieka na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu.
 

 

Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Zamknij