Zdrowa dieta. Jabłko to zakazany owoc? Wykluczone!

Jabłka to najpopularniejsze owoce, ale często... niedoceniane. Tymczasem mogą uchronić nas przed zawałem serca, udarem mózgu i nowotworami - po prostu pomagają dbać o zdrowie przekonują naukowcy. Powinniśmy jeść je codziennie.
Jestem szczęściarą, bo koło mojego domu rośnie wiele jabłoni. Niektóre były sadzone jeszcze przed II wojną światową, inne w latach 70. ubiegłego wieku. Owoce, które rodzą, nie wyglądają, jak w reklamach: są małe, w dodatku czasem z "lokatorem". Ale jabłek jest na tyle dużo, że wystarcza i dla owadów, i dla ptaków i dla mojej rodziny.

W tym roku dość szybko przymroziło, więc palimy już w piecu (takim z fajerkami), a na nim suszą się pokrojone w plasterki jabłka - głównie z myślą o moich zwierzętach, ale i dla mnie jest to fajna przekąska.

Ale oczywiście najlepsze są jabłka świeże, które mogę zrywać prosto z drzewa. W warzywniakach czy na rynkach jest ich też mnóstwo, warto więc je kupować, tym bardziej że to jedne z najtańszych owoców.

Dlaczego warto jeść jabłka? Bo mają dużo witamin, błonnika, składników mineralnych i związków bioaktywnych.

Anglicy już od XVII wieku mawiają: "an apple a day keeps the doctor away", jedno jabłko dziennie, "trzyma lekarza z daleka", po prostu rzadko będziesz go widywał (i coś w tym jest, bo ja mojego lekarza rodzinnego nie widziałam już z dziesięć lat...).

Badania prowadzone przez naukowców w różnych krajach potwierdzają, że regularne spożycie jabłek obniża poziom frakcji LDL ("złego") cholesterolu, a podwyższa poziom frakcji HDL ("dobrego") cholesterolu, hamuje tworzenie płytek krwi powodujących zakrzepy, obniża ciśnienie krwi. Wpływają więc dobroczynnie na nasz układ krwionośny, chroniąc przed miażdżycą, a tym samym zawałem serca oraz udarem mózgu.

To nie koniec. Amerykański Instytut Badań nad Rakiem zaleca, by jabłka znalazły się w codziennej diecie. Naukowcy z Uniwersytetu w Cornell zidentyfikowali w jabłku, a konkretnie w jego skórce, kilkanaście związków, które hamowały lub zabijały komórki raka wątroby, jelita grubego i piersi. Inne publikacje sugerują, że owoce te mogą korzystnie wpływać na kondycję naszych płuc i zapobiegać rakowi tego narządu.

Jabłko to bowiem twór doskonały, związki, które zawiera, współdziałają ze sobą, dlatego te owoce mają tak korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Błonnik niczym szczotka wymiata z naszego układu pokarmowego wszystko to, co niepożądane. Reguluje pracę jelit, chroni przed zaparciami.

Pektyny, czyli błonnik rozpuszczalny, przez to, że wiążą kwasy żółciowe, wpływają ostatecznie na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi; wyłapują też toksyczne związki, także rakotwórcze, i wydalają je z organizmu.

Polifenole, zwłaszcza flawonoidy, które zawierają jabłka, są silnymi przeciwutleniaczami. Jak podaje prof. Jan Oszmiański z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 100 g jabłek (ze skórką) ma taką samą aktywność przeciwutleniającą jak 1500 mg witaminy C.

Oczywiście jabłka są także źródłem witaminy C, a także E, które wzmacniają działanie flawonoidów, a więc neutralizują nadmiar wolnych rodników, co ma ogromne znaczenie w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Korzystnie wpływają również na odporność organizmu, uszczelniają naczynia krwionośne, obniżają ciśnienie krwi.

W owocach tych znajdziemy też witaminy z grupy B, kwas foliowy, witaminę K, PP. Są one też kopalnią składników mineralnych, przede wszystkim potasu, który wpływa na pracę serca, mięśni, układu nerwowego, a także m.in. magnezu, żelaza, wapnia, fosforu, krzemu wzmacniającego włosy, skórę i paznokcie. Dlatego mówi się, że powinno się codziennie jeść dwa jabłka - jedno dla zdrowia, drugie dla urody.

Mimo że jabłka zawierają cukry proste, mają niski indeks glikemiczny, który informuje, jak szybko wzrasta poziom glukozy od spożycia danego produktu. Bo tu znów do głosu dochodzi pektyna, stabilizująca poziom cukru we krwi.

Trzeba jednak pamiętać, że błonnik występuje głównie w skórce i gniazdach nasiennych, a więc powinno się w zasadzie jeść jabłka w całości, z wyjątkiem nasion, gdyż zawierają one amigdalinę, z której powstaje trujący cyjanowodór. Co prawda pojawiają się sugestie, że amigdalina może mieć właściwości przeciwnowotworowe (nawet zyskała miano witaminy B17), jednak badania naukowe tego nie potwierdzają.

W skórce nie tylko znajdują się pektyny, ale i większość przeciwutleniaczy, jednak może być ona skażona pestycydami i metalami ciężkimi. Dlatego jabłka przed zjedzeniem trzeba myć, a najlepiej kupować je z upraw, w których nie używa się środków ochrony roślin.

Wiele właściwości zdrowotnych ma także sok z jabłek, ale - co wykazały badania prof. Jana Oszmiańskiego - mętny, a nie klarowny, bo wówczas zawiera znacznie więcej pektyn, polifenoli i witaminy C. 
Joanna Bosakowska
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Zamknij