Profilaktyka nowotworów. Pamiętaj o dyni. Chroni przed rakiem

Jesienią, obok jabłek, kapusty, jarmużu, do gry wchodzi też dynia. I tak jak innych owoców i warzyw, nie powinno zabraknąć jej w naszej diecie. Bo działa korzystnie na nasze serce, wzrok, wzmacnia odporność, pomaga zapobiegać nowotworom i wprowadza nas... w dobry nastrój.

Dynia także w moim ogrodzie zajmuje wiele miejsca. I to dosłownie, bo to warzywo, które bardzo mocno się rozrasta. Ale ileż jest frajdy jesienią, gdy zbiera się głowy dyni, które ledwo można unieść, bo tak są duże i ciężkie (tak na marginesie: z botanicznego punktu widzenia te wielkie owoce dyni to... jagody).

W kuchni dynia może być wykorzystana na różne sposoby. Oczywiście najbardziej popularna jest zupa z dyni. Ale to warzywo to też świetny dodatek do mięs, makaronów, ryżu. Dynia może być zapiekana, smażona (placki), duszona, pieczona (ciasto). Można z niej robić przetwory: dżemy, konfitury czy specyficzny w smaku kompot z octem.

Przepisów z dynią w roli głównej jest naprawdę dużo, warto więc trochę poszperać w książkach kucharskich albo w internecie i poeksperymentować. Tym bardziej że dynia ma wiele właściwości korzystnych dla naszego zdrowia.

Przede wszystkim jest źródłem karotenoidów, czyli związków, które nadają jej i innym warzywom, na przykład marchewce, papryce, pomidorom, żółtą, pomarańczową czy czerwoną barwę. Karotenoidy są silnymi przeciwutleniaczami, a więc usuwają wolne rodniki, które - gdy jest ich zbyt dużo - sieją zniszczenie w naszym organizmie, prowadząc do poważnych chorób, w tym miażdżycy i nowotworów.

Spośród karotenoidów na szczególną uwagę zasługuje "złota trójka": beta-karoten (z niego nasz organizm wytwarza witaminę A), luteina i zeaksantyna. To właśnie one chronią oczy przed chorobami, które mogą pozbawić nas wzroku: zwyrodnieniem plamki żółtej, zwyrodnieniem siatkówki, kataraktą.

Beta-karoten jest też silnym związkiem immunostymulującym, czyli po prostu wzmacniającym odporność naszego organizmu. Tak więc jesienią, gdy częściej "łapie" nas przeziębienie, dynia i inne pomarańczowe warzywa powinny obowiązkowo bywać na naszym stole, tym bardziej że są też źródłem witamin (m.in. witaminy C) i składników mineralnych.

Niedawno pisałam o tym, jak ważny wpływ na gospodarkę wodno-elektrolitową naszego organizmu ma równowaga pomiędzy sodem a potasem, niestety - poprzez nadmiar soli w diecie - zachwiana na rzecz tego pierwszego pierwiastka. Można tę równowagę przywrócić nie tylko ograniczając solenie, ale i wprowadzając do jadłospisu warzywa i owoce bogate w potas, w tym właśnie dynię, co wpłynie korzystnie zarówno na serce, jak i ciśnienie krwi i pracę nerek.

Bogaty w witaminy, składniki mineralne, przeciwutleniacze, błonnik jest zarówno miąższ dyni, jak i jej nasiona. Pestki to skarbnica m.in. magnezu, fosforu, żelaza, cynku, selenu, korzystnie wpływających na pracę serca, mózgu, mięśni, a także na odporność i płodność (zwłaszcza cynk). Nasiona to również źródło lecytyny, która działa pozytywnie na naszą pamięć i koncentrację, reguluje też stężenie cholesterolu we krwi, podobnie jak fitosterole, a tych w pestkach dyni także nie brakuje.

Medycyna ludowa od wieków używa pestek dyni do walki z pasożytami, gdyż zawierają one związek zwany kukurbityną, toksyczny dla owsików, tasiemców, glisty ludzkiej. Co ciekawe, kukurbityna ma też właściwości przeciwzapalne, łagodzi podrażnienia i obrzęki, dlatego olej z pestek dyni wykorzystuje się też w kosmetyce, tym bardziej że zawiera on także - regenerujący skórę - skwalen.

A więc dynię, podobnie jak jabłka, powinno się jeść zarówno dla zdrowia, jak i dla urody. A także dla dobrego samopoczucia. Nasiona tego warzywa to bowiem źródło tryptofanu, aminokwasu, z którego wytwarzana jest serotonina, "hormon szczęścia". Serotonina dba o nasz sen, przemianę materii, zmniejsza podatność na stres i działa uspokajająco. Innymi słowy pestki dyni mogą wprawiać nas - podobnie jak czekolada - w świetny nastrój.
Joanna Bosakowska
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Zamknij