Bądź aktywny jesienią. To ma sens!

Za oknem szaro, liście spadają, coraz trudniej wyjść spod ciepłej kołdry. Nie mówiąc już o porannym treningu... Początek jesieni to nie powód, by wstawić rower do garażu, a buty odstawić do szafy i zapomnieć o ruchu. Wysiłek fizyczny to istotny element dbania o zdrowie

Sport to nie tylko smuklejsza sylwetka, ale także lepszy humor dzięki endorfinom (czyli hormonom szczęścia) wydzielanym podczas aktywności. 3x30x130 - to schemat Światowej Organizacji Zdrowia na zachowanie zdrowia i kondycji dla osoby dorosłej. Rozszyfrujmy: biegasz trzy razy w tygodniu, 30 minut przy tętnie 130 uderzeń na minutę. Przy odrobinie silnej woli i mobilizacji utrzymasz dobrą kondycję i zwiększysz odporność przed zimną.

Dobrze się ubierz

Bieganie to nowy, ulubiony sport Polaków, wystarczy spojrzeć, ile biegających osób mijamy po drodze do domu albo jaką popularnością cieszą się biegi masowe w kolejnych miastach (na liście startowej 14. Poznań Maratonu, który już w niedzielę, jest 6,5 tys. biegaczy!).
Biegać możemy cały rok, dlatego jesień nie jest powodem, przez który powinieneś schować buty do szafy. Wręcz przeciwnie: to dni, kiedy możesz się nacieszyć świecącym jeszcze słońcem i ciepłym (coraz rzadziej) wiaterkiem. Zwróć uwagę na odpowiedni ubiór - o poranku, przy niskiej temperaturze, przydadzą się czapka i rękawiczki. Dobrze się zaopatrzyć w specjalne ubrania z oddychających tkanin, które odprowadzą pot i dzięki temu nie będziesz odczuwał dyskomfortu ziębiącego ubrania. Jeśli jesteś początkującym biegaczem, pamiętaj o zasadzie ubierania kilku cienkich warstw. Ważne są także buty, które będą dobrze trzymały stopę i amortyzowały podłoże (to przez cały rok!). Podczas biegu uważaj na liście, kasztany i żołędzie - często mokre od porannej rosy, przez co łatwo skręcić na nich kostkę. A tego akurat nie potrzebujesz. I nie chcesz.

Na rowerze przez cały rok

Początek jesieni to również nie pora, żeby odstawiać rower do piwnicy czy garażu. Rowerowa przejażdżka w weekend doda nam energii i sprawi, że nawet w pochmurny dzień spojrzymy optymistyczniej na świat. - Na rowerze jeżdżę tak długo, jak się da. Przeważnie do czasu pierwszych przymrozków - mówi Zosia, architektka z Poznania. - Gdzie? Do pracy, po zakupy, na spotkanie ze znajomymi. Rower to sama przyjemność - przekonuje.
Podczas jesiennej jazdy uważajmy na mokre liście na ulicach, pasy namalowane na ścieżkach rowerowych, które po opadach deszczu lub po porannych mgłach są śliskie. Droga hamowania w takich warunkach jest dłuższa niż na suchej powierzchni. Wyzwaniem mogą okazać się także krawężniki, szczególnie te wykonane z kamienia.
Koniecznie wyposaż swój rower w działające lampki i elementy odblaskowe - zwiększy to twoje bezpieczeństwo na drodze. Po zmroku przyda się odblaskowa kamizelka, szczególnie gdy jedziesz po drodze. Cieszmy się wycieczkami i przejażdżkami rowerowymi, ale pamiętajmy, że najważniejszy jest rozsądek i bezpieczeństwo.

Kijki? Zdecydowanie tak!

Jeśli nie przepadasz za biegami i rowerem, spróbuj swoich sił w nordic walking. Ten sport popularny stał się kilka lat temu. I to nie tylko wśród seniorów.
- Chodzenie z kijkami ma dużo zdrowotnych zalet, ale przede wszystkim sprzyja kontaktom - mówi pani Renata, która spaceruje regularnie. - Umawiamy się z koleżankami, wspólnie idziemy na trasę, i tak jest najprzyjemniej - dodaje.
Dzięki nordic walking poprawisz nie tylko swoją sylwetkę (nordic walking jest o ok. 40 proc. intensywniejszy niż marsz), ale także ogólną sprawność, koordynację ruchową i wydolność. Co ważne, ta forma aktywności nadaje się dla wszystkich - chodzenie z kijkami nie obciąża stawów i kręgosłupa, nie wymaga kosztownego sprzętu, a spacerować można praktycznie wszędzie. Kijki do nordic walking kupisz w sklepach sportowych, internecie, ale też w marketach. Zwróć uwagę, żeby kije miały specjalne paski do zamocowania na dłoniach.
Technika chodzenia jest prosta - prawy kijek stawiamy na podłożu razem z lewą stopą (a dokładniej - piętą). Jeśli już zaczniesz chodzić i połkniesz kijkowego bakcyla, poszukaj w swojej okolicy albo w internecie grup, które trenują razem. Będzie łatwiej i z mobilizacją, i o nowe przyjaźnie.
Ciepłe, jesienne dni świetnie nadają się też na wizytę w "siłowni pod chmurką". Takich miejsc powstaje w Poznaniu coraz więcej i coraz częściej spotkamy tam całe rodziny, osoby starsze i młodzież, które ćwiczą na świeżym powietrzu. Urządzenia są proste, każdy poradzi sobie z treningiem. Wystarczy wygodne ubranie, odrobina chęci, a uśmiech i zadowolenie w czasie ruchu pojawią się same.
Jesień - jak każda pora roku - jest też świetna na jazdę rowerem. A z tej formy rekreacji korzysta coraz więcej Polaków
Elżbieta Polcyn
 
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Zamknij