Zadaj pytanie dietetykowi:
Porad udziela mgr inż. Dorota Łapa - dietetyk, promotor zdrowia, moderator Kampanii Zdrowyprzedszkolak.org, założycielka Centrum Naturalnego Odżywiania Orkiszowe Pola.
Najczęściej Zadawane Pytania
Czy chorzy na raka powinni jeść ryby? Jaka jest odpowiednia dieta?

Jeśli mamy do wyboru czy jeść mięso, czy ryby, to lepiej wybrac te drugie. Mięso zawiera hormony, sterydy i antybiotyki. Należy jednak szukać ryb morskich, najlepiej z Oceanu Atlantyckiego. Ryb hodowanych z przemysłowych kultur nie polecam, są zanieczyszczone, niezdrowe, niewiele warte. Łosoś dziki - tak, ale łosoś z hodowli - absolutnie nie. Lepiej jest też jeść małe ryby, niż te duże, czyli flądrę niż tuńczyka. Bo duże ryby akumulują więcej metali ciężkich. Pangi nie polecam, to typowa ryba hodowlana. Ale śledzie sa w porządku, byle tylko nie w occie, bo jest niezdrowy. - Pieczmy ryby w piekarniku albo gotujmy je na parze. Nie przygotowujemy ich w folii aluminiowej, bo wydziela szkodliwe związki glinu, które osłabiają układ odpornościowy - radzi dietetyk Magdalena Lubiewska.

Czy białe pieczywo jest rzeczywiście tak złe?
Odpowiada dietetyk Dorota Łapa:
- Nie do końca. Ze względu na niewielka ilość błonnika jest lekkostrawne. Ale  w związku z tym nie dostarcza zbyt wielu składników odżywczych. Ponadto zawiera duże ilości  glutenu. Dlatego dietetycy zwykle go nie polecają.  Pełnoziarniste pieczywo to doskonały zamiennik dla białych, przetworzonych bułek.
Jaki jest prosty pomysł na dobre, niesztampowe śniadanie dla całej rodziny?
Odpowiada dietetyk Dorota Łapa:
- Kasza jaglana z warzywami - pomidorami, cebulą, cukinią, fasolką, marchewką, czy selerem. To jeden z moich ulubionych przepisów na poranny posiłek, który jest źródłem pełnowartościowych i lekkostrawnych węglowodanów. Danie to - w zależności, co do niego dodamy - ma niski lub średnio niski indeks glikemiczny. Jest bezglutenowe, więc „oszczędza” jelita i wzmacnia wchłanianie przez układ pokarmowy. Zboża podnoszą odporność, działają wzmacniająco na nasz organizm. Podobnie zresztą, jak warzywa. Po takim ciepłym posiłku mamy dużo energii. Polecam go zwłaszcza jesienią i zimą.
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Zamknij