"Pałaszownia zdrowia" z lekarzami jako kucharzami. Co serwowali?

W ramach Restaurant Day w Poznaniu w maju nad Maltą otworzyła się na jeden dzień zdrowa restauracja. W menu zdrowa dieta - wiosenna zupa z algami i buraczane burgery.
Restaurant Day to kulinarne święto tworzone co roku przez tysiące ludzi organizujących i odwiedzających jednodniowe restauracje na całym świecie. Akcję wymyślili Finowie - uznali, że raz w roku w ustalonym terminie (w tym roku to 16 maja) każdy, kto tylko chce, może wejść w skórę kucharza i otworzyć własny lokal.
Pracownicy Szpitala Klinicznego Przemienienia Pańskiego i autorzy programu walki z rakiem "Wielkopolska Onkologia" postanowili, że tego dnia i oni wcielą się w kucharzy i otworzą nad Maltą superzdrową restaurację. Nazwali ją Pałaszownią Zdrowia.
W menu m.in. tortille z pastą z zielonego groszku, placuszki z kaszy serwowane z sałatką szpinakową, warzywne curry i jak będzie ciepło, to chłodnik.

PRZEPIS NA ZDROWY OBIAD

Zupa jarzynowa inaczej
Składniki:
mały kawałek glonu wakame lub łyżka glonu arame, 2-3 marchewki, jedna biała rzodkiew, jedna pietruszka (korzeń), 1/4 kapusty włoskiej lub pekińskiej, por lub cebula, nać pietruszki, koperek lub inna zielenina (używamy dowolnych kombinacji warzyw korzeniowych, pora, cebuli, kapusty, dyni). Przyprawy: ziele angielskie, liście laurowe, cytryna, tymianek. W zimnej wodzie namoczyć mały kawałek glonu wakame lub łyżkę glonu arame. Do wrzącej wody - ok. 1 litra - dodajemy pokrojone warzywa, przyprawy oraz namoczone glony. Dodajemy kilka kropli cytryny i zioła: tymianek, cząber i kozieradkę. Gotujemy 20 minut.
Pod koniec gotowania możemy dodać np. fasolę mung czy czarną soczewicę. A także - do smaku - cztery łyżeczki miso jęczmiennego lub ryżowego mieszanego w małej ilości zupy. Miso nie powinno się gotować za względu na zawartość żywych enzymów. Podajemy zupę posypaną natką lub szczypiorkiem. Można też dodać po łyżeczce oleju lnianego lub dobrej oliwy.

Gulasz warzywny z serem tofu
1 opakowanie tofu, 2-3 marchwie, 1 cebulka, 1 pietruszka, 1 koper włoski, 1 papryka. Zioła przyprawowe. Potrzebne będą patelnia i garnek.
Na osobnej patelni na niewielkiej ilości tłuszczu podsmażamy pokrojone w kostkę tofu, posypane czosnkiem niedźwiedzim i niewielką ilością soli. Do rozgrzanego garnka dodajemy szczyptę kurkumy, a następnie tyle wody, aby przykryło dno. Gdy zawrze, dodajemy 1-2 łyżki oliwy z oliwek oraz pokrojoną cebulę, marchewkę, pietruszkę, koper włoski, paprykę. Przyprawiamy, dodając odrobinę pieprzu, 1 łyżkę ziół prowansalskich, 1 ząbek czosnku. Dodajemy 1 łyżeczkę soli, kawałek glonu wakame i wody - ale tylko tyle, by przykryła warzywa. Zagotowujemy, przykrywamy i dusimy na małym ogniu około 20 minut. Po tym czasie dodajemy uprzednio podsmażone tofu oraz 2-3 łyżki przecieru pomidorowego, zieloną pietruszkę i inną zieleninę. Doprawiamy jeszcze 1 łyżeczkę kozieradki i tymianku lub majeranku.
Podajemy z kaszą, makaronem lub ciemnym ryżem
 
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Zamknij